Sezon 2025 ze zmianami
KOLARSTWO
Nowe przepisy zmieniają warunki startu w imprezach mistrzowskich w kategorii do lat 23. Już w tegorocznych MŚ młodzieżowcy zarejestrowani w zespołach WorldTour i ProTeam nie będą mogli rywalizować w wyścigu dla młodszych zawodników. Jednym z powodów tej decyzji stał się fakt, że ostatnie cztery złote medale MŚ U-23 zdobyli właśnie kolarze drużyn worldtourowych.
Jednocześnie UCI wprowadziła w imprezach mistrzowskich kategorię U-23. Do ubiegłego roku młodsze zawodniczki ścigały się razem z elitą, choć prowadzono dla nich odrębną klasyfikację. Wśród kobiet nie będzie jednak obowiązywał zakaz startu zawodniczek z WorldTour.
Jedną z ważniejszych zmian w sezonie 2025 będzie wprowadzenie żółtych kartek, które mogą skutkować zawieszeniem za recydywę w przypadku łamania zasad bezpieczeństwa takich, jak zbyt długie przytrzymywanie bidonu podawanego z samochodu, jazda za wozem technicznym drużyny i korzystanie z pomocy mechanika z poruszającego się pojazdu.
Jeśli zawodnik otrzyma dwie żółte kartki w trakcie tego samego wydarzenia, może zostać zawieszony na 7 dni. Trzy kartki w ciągu 30 dni skutkować będą 14-dniowym zawieszeniem dla zawodnika lub dyrektora sportowego. Sześć kartek w ciągu 52 tygodni może skutkować 30-dniowym zawieszeniem. Jeśli zawieszenie przypada poza sezonem, zostanie ono przedłużone na następny.
Kobiety będą mogły rywalizować na szosie na dłuższych dystansach, ponieważ UCI podniosła maksymalną długość trasy w mistrzostwach świata i igrzyskach olimpijskich ze 160 do 180 km. Jednocześnie federacja obniżyła maksymalny dystans dla mężczyzn do lat 23 do 150-180 km.
UCI wprowadziła również równe dystanse dla kobiet we wszystkich zawodach kolarstwa torowego. Zmiana ta eliminuje 500-metrową jazdę na czas kobiet na rzecz tych samych 1000 metrów, w których ścigali się mężczyźni i zwiększa dystans wyścigu na dochodzenie kobiet do 4 km.
Mężczyźni i kobiety będą się ścigać w wyścigach scratch na 10 km zarówno w konkurencji indywidualnej, jak i w wielobojowym omnium.
Strefa sprinterska (ochronna) w wyścigach szosowych może być wydłużona z trzech kilometrów na płaskich etapach do pięciu.